Verschillende type versnellingen: welke past bij jou?

Gepubliceerd op: 14-05-2024
Leestijd: 4 minuten
Fietsen worden geleverd met verschillende versnellingen. Elk versnellingssysteem kent eigen kenmerken en eigenschappen. Zo zijn bepaalde soorten systemen vooral heel geschikt voor racefietsen door het minimale gewicht, terwijl andere systemen voor een belangrijk deel bedoeld zijn om altijd op de gewenste weerstand te kunnen fietsen zonder vast te zitten aan ingestelde versnellingen (stappen). Bij racefietsen en mountainbikes zien we hierdoor vaak andere soorten versnellingen dan bijvoorbeeld bij stadsfietsen en elektrische fietsen. Het spreekt voor zich dat het belangrijk is dat een versnellingssysteem goed past bij de manier waarop jij je fiets het liefst gebruikt.


Welke soorten versnellingen zijn er voor fietsen?


Zowel reguliere fietsen als elektrische fietsen kunnen worden voorzien van diverse soorten versnellingen. Natuurlijk kent elk systeem eigen voor- en nadelen. De juiste keuze is vooral heel persoonlijk. Waar de één het vooral prettig vindt om van versnelling te kunnen wisselen bij stilstand, is het voor de ander vooral heel belangrijk dat de versnelling traploos kan worden ingesteld. Het gaat erom dat een versnellingssysteem goed bij jou past. Bij Brouwer Bike Store kun je altijd een (elektrische) fiets bestellen met een systeem dat goed bij je past. In de basis kunnen we vier verschillende soorten systemen van elkaar onderscheiden. Wij geven je graag inzicht in de belangrijkste kenmerken van dit type versnellingen, zodat het voor jou een stuk makkelijker wordt om de juiste keuze te maken.

Nexus naaf


1. De naafversnelling


Op de eerste plaats vinden we de naafversnelling. Dit versnellingssysteem, zoals de Shimano Nexus naaf, wordt het meest toegepast op elektrische fietsen en stadsfietsen. De naafversnelling is laag in onderhoud en biedt optimaal gemak. Het systeem is ingebouwd in de naaf van het achterwiel van de fiets. Doordat het systeem in deze naaf is geïntegreerd, binnen een gesloten systeem, kan er geen vuil bij komen en hebben ook de weersomstandigheden er geen vat op. De naafversnelling is daarmee altijd goed beschermd. Een ander belangrijk voordeel van de naafversnelling is dat deze kan worden gewijzigd als je stil staat. Je hoeft dus niet te trappen om van versnelling te kunnen wisselen.

Derailleurversnelling


2. De derailleurversnelling


Derailleurversnellingen zijn open systemen, in tegenstelling tot de naafversnellingen, die in de naaf van het achterwiel zijn ingebouwd. Doordat dit versnellingssysteem open is, kan er dus wel vuil bij komen en hebben de weersomstandigheden er invloed op. Dit betekent dat de derailleurversnelling meer onderhoud vereist. Zo is het belangrijk om deze regelmatig schoon te houden. Daarnaast moeten de versnellingen vaker opnieuw worden afgesteld. Derailleurversnellingen bieden meer versnellingsopties dan gemiddeld, maar zijn wel licht van gewicht. Hierdoor wordt de derailleurversnelling vaak toegepast op mountainbikes en racefietsen. Het systeem verplaatst de ketting van de fiets middels en derailleur van het ene tandwiel naar het andere om van versnelling te wisselen. Deze wisseling kan niet plaatsvinden als je stilstaat. Om van versnelling te kunnen veranderen moet je bij een derailleurversnelling dus trappen.

 

3. De traploze versnelling


De laatste tijd is de traploze versnelling erg populair, en daar zijn belangrijke redenen voor. Deze versnelling vinden we, net als de naafversnelling, voornamelijk op stadsfietsen en elektrische fietsen. Een andere overeenkomst met de naafversnelling is dat het traploze systeem ook in de naaf van het achterwiel van de fiets is ingebouwd. Het is een gesloten systeem dat ervoor zorgt dat vuil en weersomstandigheden geen vat krijgen op het systeem. Hierdoor krijg je ook minder snel met onderhoudskosten te maken en heb je er eigenlijk geen werk aan. Het belangrijkste voordeel van de traploze versnelling is dat je niet vastzit aan vooraf ingestelde weerstanden. Je kunt binnen een continu bereik de versnelling aanpassen, zonder dat hierbij vaste stappen te volgen zijn. Hierdoor kun je altijd comfortabel fietsen met een weerstand die op dat moment perfect bij je past.


4. De fixed gear versnelling


Tot slot is er de fixed gear systeem, die ook wel bekend staat als de vaste versnelling. Bij dit systeem maakt de fiets altijd gebruik van één en dezelfde weerstand. Je kunt dus geen andere versnellingen instellen. Het meest bekende voorbeeld van een fiets met een fixed gear versnelling is de traditionele opoefiets, waarbij je altijd met dezelfde weerstand trapt. Tegenwoordig zijn deze fietsen echter ook te verkrijgen met meerdere versnellingen, en dus een ander systeem. Het belangrijkste voordeel van deze versnelling is de eenvoud en daarmee de optimale betrouwbaarheid. Er komt weinig bij kijken, dus er kan ook weinig aan kapot. Het belangrijkste nadeel is natuurlijk wel dat je nooit de weerstand kunt aanpassen. Wil je wat lichter trappen, bijvoorbeeld omdat je tegen een sterke wind in moet fietsen? Dan is dit met een fixed gear versnelling dus niet mogelijk.

 

Welke versnelling past het beste voor jou?


Wil je toch nog graag persoonlijk advies over welk type versnelling het beste bij jou past? Kom dan eens langs in onze showroom. Hier staan onze specialisten klaar voor al jouw vragen en geven deskundig advies. Daarnaast hebben wij een groot aantal fietsen beschikbaar voor proefritten, zo kan je de verschillende versnellingen ook zelf uitproberen. Neem gerust contact met ons op.

Wil je meer informatie over fietsen? Neem dan een kijkje in onze kennisbank waar wij al onze expertise over e-bikes en stadsfietsen met je delen.