De voorwielmotor
Een elektrische fiets met een voorwielmotor is vooral geschikt voor korte afstanden in vlakke landschappen. Een voorwielmotor bevindt zich bij het voorwiel, waardoor je echt het gevoel krijgt dat je als het ware wordt meegetrokken. Alsof je de wind altijd in de rug hebt. Wel is het belangrijk om op te merken, dat het iets meer inspanning kost om gecontroleerd te sturen. De motor trekt in sommige gevallen nog net even iets langer door. Let daarom goed op bij scherpe bochten en een glad wegdek.
De middenmotor
Een elektrische fiets met een middenmotor zien we het vaakst terug in elektrische fietsen. Fietsen met een dergelijke motor kunnen prima in de stad, maar ook voor wat langere afstanden worden gebruikt. Ook heuvelachtige fietsroutes vormen geen probleem. De middenmotor bevindt zich bij de trapas, wat een stabiele gewichtsverdeling garandeert. Fietsen voelt zo dus heel natuurlijk. Aangezien de middenmotor meer vermogen heeft dan de voorwielmotor, produceert deze doorgaans iets meer geluid.
Sensoren
De motoren werken op basis van verschillende motoren. De middenmotor beschikt onder andere over een trapkrachtsensor, waardoor de ondersteuning altijd heel nauwkeurig is. Des te meer kracht je als fietser zet, des te meer trapondersteuning je van de motor zult ontvangen. Een voorwielmotor wordt door een rotatiesensor aangestuurd. Dit type sensor zorgt ervoor dat de mate van ondersteuning zich altijd op hetzelfde niveau bevindt, of je nu flinke wind mee hebt of een brug met een steile helling befietst.
Onderhoud
Ook op het gebied van onderhoud bestaan er verschillen tussen beide typen motoren. De voorwielmotor vergt onder andere vanwege zijn gesloten kettingkast minder onderhoud. Ook kosten werkzaamheden doorgaans minder. Wel is het plakken of vervangen van het voorwiel lastiger door de locatie van de motor. Een middenmotor oefent veel kracht op de ketting uit, wat sneller tot slijtage aan niet alleen de ketting, maar ook de tandwielen en de versnellingen leidt.