De e-bike: een combinatie van een fiets en een brommer
De meeste elektrische fietsen die momenteel worden verkocht, zijn zogeheten Pedelecs, oftewel fietsen met trapondersteuning. Pedelec-fietsen zijn volgens de Nederlandse wet reguliere fietsen. Ze geven geen ondersteuning als er niet getrapt wordt. Een e-bike wordt in ons land daarentegen als een combinatie van een fiets en een brommer gezien. Meetrappen kan natuurlijk wel, maar is niet verplicht. De motorsnelheid wordt namelijk niet gereguleerd door een snelheids- of bewegingssensor. Je doet dit middels een hendel of een knop, afhankelijk van het specifieke type.
De maximumsnelheid van een e-bike en hieraan verbonden regelgeving
Uiteraard is niet elke e-bike hetzelfde. Het belangrijkste onderscheid bestaat in de maximumsnelheid. Een e-bike die een snelheid van 25 kilometer per uur behaalt, valt onder de snorfietswetgeving. Een e-bike die een maximum van 45 kilometer per uur behaalt, valt onder de brommerwetgeving. Een kentekenplaat en een verzekering zijn verplicht. Ook dient de bestuurder minstens 16 jaar oud te zijn. Voor de e-bike die onder de brommerwetgeving valt, geldt een helmplicht.
E-bike of elektrische fiets?
De termen elektrische fiets (met trapondersteuning) en e-bike worden vaak door elkaar gebruikt, ook door professionals. Uit de specificaties van de fiets blijkt echter al gauw om wel type het precies gaat. De verwarring bestaat overigens niet alleen in Nederland, maar ook binnen vele andere lidstaten van de Europese Unie. Met je e-bike de grens over? Ga dan altijd even de geldende regelgeving na. Echter hebben de e-bike en de elektrische fiets ook een belangrijke overeenkomst: ze maken het je als gebruiker een stuk makkelijker om vooruit te komen!